Wednesday 20 June 2012

Nak Belajar Buat Kek...

Assalamualaikum kawan2 ku smua... salam 1 Malaysia... ngeeeeee.... :-D..
Nak kongsi pengalaman sikit ni.... jom baca.... (^___^)v
Sebenarnye aku sejak2 dh berkhawin ni mmg terasa bnyak perubahan dlm diri aku....
masa majlis perkhawinan aku pd 2hb jun 2012 kami ade dpt present wedding dr kawan2 aku.. kwn2 suami aku & sedara mara lah....
Ade diantaranye bg Elektrik Oven... pehhhh mmg terus rasa nak buat kek jek.... time2 ngh x ade kje tu aku search kat internet nak buat kek coklat.. (konon nye nak test lah)... aku mmg minat mkn kek coklat... kek2 cream ni aku x minat sgt... muak....
Selain dr tu aku ade jgak cari2 resepi2 nak wat kuih raya.. hahahhahaha..... (lawak ke??)
al maklum lah.. dh berumah tangga ni kena pelbagai sikit ilmu.... bab2 masak ke.... khui3x... 
Kat bawah ni jgak aku ade sertakan resepi nak buat kek coklat.. kalo korang nak join sekali buat jom ler..... hehhehehe....




Bahan-bahan ( saiz 20 cm )

  • 2 biji telur
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan gula perang
  • Bahan A
  • 1 sudu kecil vanila
  • 1 1/2 cawan susu segar perisa coklat
  • 1/2 cawan air campur dgn 2 sudu kecil nescafe
  • Bahan B
  • 2 sudu kecil sodium bicarbonate
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 2 cawan tepung gandum
  • ==============================
  • ** Topping **
  • 1/2 cawan koko van hauten
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1 sudu besar minyak masak

Cara-cara

  1. Pukul telur hingga kembang
  2. Masukkan gula dan pukul lagi
  3. Kemudian masukkan minyak masak
  4. Ayak semua bahan B dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam telur tadi berselang seli dengan bahan A. Gaul sehingga sebati.
  5. Bakar pada suhu 170 degree selama 1 jam atau sehingga masak
  6. Untuk toppingnya.. masukkan semua bahan-bahan ke dalam periuk, dengan api kecik panaskan sampai nampak dah ok...taruk je atas kek yg dah sejuk

No comments:

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...